The Brook Poem Class 9 Summary

Here in this page I have provided the summary of The Brook poem under ' The Brook Poem Class 9 Summary '. The summary is in both English and Hindi language as well. I have also included the Literary Devices.

The Brook Poem Class 9 Summary

The Brook Poem Class 9 Summary in English

The Brook - poet is Lord Alfred Tennyson

The brook tells us about its journey as it flows towards its destination, a river which is full of water.

It emerges suddenly from a place which is visited by water birds like the coot and heron. It flows with a lot of noise down the valleys. On its way it crosses many hills, ridges, villages, towns, bridges and farms to reach its destination, the river.

It makes sharp, loud sounds when it strikes hurdles like big rocks and diverts itself with a sharp turn. It forms bubbles and whirls when it reaches large spaces. It produces soft, sweet noises when it strikes small pebbles on its way.

The brook twists and turns and erodes its embankments gradually. It crosses many farms, vacant land and beautiful fairylands which are full of flowers. The brook compares itself with men that men come when they are born and go when they die but it is forever. It keeps on flowing and never ends. The brook is permanent whereas men are temporary.

Like men the brook also experiences different things. The flowers sailing on its surface are like the happy experiences of a man. The greedy trout fish is like an unhappy experience and the grayling fish shows shades of grey which represents those experiences which are neither happy nor sad.

Sometimes there is foamy formation on the brook’s surface and its colour looks silvery which is so clear that the sand beneath the brook shines in a golden colour.

Then the brook is calm when it crosses lawns, gardens full of hazelnut trees and forget – me – not flowers. These are visited by lovers. The brook moves in varying speeds and different thoughts cross its mind as the swallow bird flies to its surface and catches its prey, the fish.

The sunlight which falls on the brook’s surface after passing through the trees forms a netted pattern. With the flowing brook, this pattern also moves and seems to dance on its surface.

At night, the brook makes very soft noises as it crosses wild areas. As the brook crosses small heaps of pebbles and watercress plants, its speed slows down. Finally, it completes its journey and reaches the destination, the river which is full of water.

The Brook Poem Class 9 Summary in Hindi

ब्रुक कविता कक्षा 9 सारांश

नाला हमें अपनी यात्रा के बारे में बताता है क्योंकि यह अपने गंतव्य की ओर बहती है, एक नदी जो पानी से भरी हुई है।

यह अचानक एक ऐसे स्थान से उभरता है जहां कूट और बगुले जैसे जल पक्षी आते हैं। यह घाटियों के नीचे बहुत शोर के साथ बहती है। अपने रास्ते में यह अपने गंतव्य, नदी तक पहुँचने के लिए कई पहाड़ियों, पहाड़ियों, गाँवों, कस्बों, पुलों और खेतों को पार करती है।

यह तेज, तेज आवाज करता है जब यह बड़ी चट्टानों की तरह बाधाओं से टकराता है और तेज मोड़ के साथ खुद को मोड़ लेता है। बड़े स्थानों पर पहुंचने पर यह बुलबुले और भंवर बनाता है। जब यह अपने रास्ते में छोटे कंकड़ मारता है तो यह नरम, मीठी आवाजें पैदा करता है।

नाला मुड़ता और मुड़ता है और अपने तटबंधों को धीरे-धीरे मिटाता है। यह कई खेतों, खाली पड़ी जमीन और फूलों से भरे खूबसूरत परीलोक को पार करता है। ब्रुक खुद की तुलना पुरुषों से करता है कि पुरुष पैदा होने पर आते हैं और मरने पर चले जाते हैं लेकिन यह हमेशा के लिए है। यह बहती रहती है और कभी समाप्त नहीं होती। ब्रुक स्थायी है जबकि पुरुष अस्थायी हैं।

पुरुषों की तरह ब्रुक भी अलग-अलग चीजों का अनुभव करता है। इसकी सतह पर तैरते फूल मनुष्य के सुखद अनुभवों के समान हैं। लालची ट्राउट मछली एक दुखी अनुभव की तरह है और धूसर मछली भूरे रंग के रंगों को दिखाती है जो उन अनुभवों का प्रतिनिधित्व करती है जो न तो खुश हैं और न ही उदास।

कभी-कभी ब्रुक की सतह पर झागदार गठन होता है और इसका रंग चांदी जैसा दिखता है जो इतना स्पष्ट होता है कि ब्रुक के नीचे की रेत सुनहरे रंग में चमकती है।

तब नाला शांत होता है जब यह लॉन, हेज़लनट के पेड़ों से भरे बगीचों को पार करता है और भूल जाता है - मैं - फूल नहीं। ये प्रेमियों द्वारा दौरा किया जाता है। नदी अलग-अलग गति से चलती है और उसके दिमाग में तरह-तरह के विचार आते हैं जैसे निगलने वाला पक्षी अपनी सतह पर उड़ता है और अपने शिकार, मछली को पकड़ता है।

पेड़ों से गुजरने के बाद नदी की सतह पर पड़ने वाली धूप एक जालीदार पैटर्न बनाती है। बहती धारा के साथ यह प्रतिरूप भी हिलता है और उसकी सतह पर नाचता हुआ प्रतीत होता है।

रात में, जब यह जंगली क्षेत्रों को पार करता है तो नाला बहुत धीमी आवाज करता है। जैसे ही नाला कंकड़ और जलकुंभी के पौधों के छोटे-छोटे ढेर को पार करता है, इसकी गति धीमी हो जाती है। अंत में, यह अपनी यात्रा पूरी करता है और गंतव्य तक पहुँचता है, नदी जो पानी से भरी है।

The Brook Poem Class 9 Literary Devices

1.  Rhyme Scheme: abab
2. Personification: A non human object or an animal is given abilities to behave like a human. Like they speak, feel, see, hear. Here the brook has been personified. It is present throughout the poem.
3. Alliteration: Repetition of a consonant sound in the beginning of two or more consecutive words. Like sudden sally, men may, with willow weed.
4. Repetition: Any word or sentence may be repeated in the same stanza or in the poem to emphasize or create rhyming effect.
To join the brimming river,
For men may come and men may go,
But I go on for ever.
1. Inversion: The structure of a sentence is reversed. The object is placed before the subject to lay emphasis and create distinction.
By thirty hills I hurry down
1. Onomatopoeia: Use of sound words to create dramatic effect. Like chatter, babble, murmur.
2. Anaphora: The same word is repeated at the start of consecutive sentences. Like I bubble into….. I babble on…….
3. Antithesis: Words which contrast or have opposite meanings are used. Like come go, in out. Asyndeton: It is a style of writing in which conjunctions are not used in the sentence.

Comments

Popular Posts